Complaintvar yılın ilk yarısına ait verilerini açıkladı
Çözüm platformu Complaintvar, yılın ilk yarısına ait bilgilerini paylaştı. Araştırma sonuçlarına göre en çok şikayet edilen sektör e-ticaret olurken, en çok şikayet edilen şehir ise İstanbul oldu. Şikayetvar’da en çok merak edilen kurum SGK olurken, platformda yılın ilk altı ayında 247 bin 946 şikayet çözüme kavuşturuldu.
Şikayetvar yılın ilk 6 ayına ait verilerini paylaştı. Araştırma sonuçlarına göre 2023 yılının ilk yarısında şikayetler Nisan ayında zirve yaparken, en fazla şikayet sayısı 271 bin 646 şikayetle Salı oldu. 12 bin 877 şikayet ile 2 Ocak 2023, en çok şikayetin yazıldığı tarih olurken, en çok şikayetin saat 14:00’te yazıldığı tarih oldu. Nisan 2023’ün en çok ziyaret edilen ayı olurken, ilk 6 ayda ayda yaklaşık 21,5 milyon kullanıcı Complaintvar’ı ziyaret etti. 231 bin 235 şikayet ile e-ticaret sektörü 2023’ün ilk altı ayında en çok şikayet alan departman oldu.
ŞİKAYET SAYISI YÜZDE 21,7 ARTTI
Açıklanan bilgilere göre, 2023 yılının ilk 6 ayında platforma 887 bin 103 yeni üyenin katılımıyla toplam üye sayısı 10 milyon 133 bin 598’e ulaştı. 2023’ün ilk yarısında platforma ulaşan 1 milyon 840 bin 183 şikayetin 247 bin 946’sı Complaintvar’da çözüme kavuşturuldu. Geçen yılın aynı dönemine göre şikayet sayısı yüzde 21,7, çözüm sayısı ise yüzde 15,3’e yükseldi. 37 şubede 176 bin 637 markanın yer aldığı platformda aylık ortalama bireysel ziyaret sayısı 21,5 milyona yaklaştı. Nisan, 2023’te platformun en çok ziyaret edildiği ay oldu.
GAYRİMENKUL VE İNŞAAT SEKTÖRÜ EN ÇOK ŞİKAYET ÇÖZEN SEKTÖR OLDU
Complaintvar verilerine göre 2023’ün ilk yarısında en çok şikayeti çözüme kavuşturan şube yüzde 53 çözüm oranıyla emlak ve inşaat sektörü oldu. İnternet platformları yüzde 51 analiz oranıyla 2. sırada yer alırken, önceki dönemde bu kategorinin lideri olan anne-bebek ve çocuk sektörü iki sıra gerileyerek 3. sırayı aldı.
EN ÇOK ZİYARET E-TİCARET
Complaintvar’da en çok merak edilen sektör 21 milyon 335 bin 49 ziyaretçi ile e-ticaret sektörü oldu. Finans 15 milyon 873 bin 820 ziyaretçi ile ikinci sırada yer alırken, internet platformları 14 milyon 855 bin 603 ziyaretçi ile üçüncü sırada yer aldı.
EN ÇOK İLGİLENEN KURUM: SGK
Açıklanan verilere göre EYT aramalarının da etkisiyle yılın ilk yarısında en çok merak edilen kurum 2 milyon 460 bin 771 ziyaretçi ile Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) oldu. Platformun geçtiğimiz günlerde ‘Numara Kime Ait’ adıyla oluşturduğu servisi, 1 milyon 827 bin 160 ziyaretçi ile ikinci sırada yer aldı.
FRİTÖZ ŞİKAYETLERİ YÜZDE 1.415 ORANINDA ARTTI
Complaintvar’ın 2023 verilerine göre yıl içerisinde şikayetlerin artmasıyla dikkat çeken kategorilerin başında hem Türkiye’de hem de dünyada popülaritesi hızla artan ‘hava fritözü’ oldu. Platformdan yapılan açıklamaya göre 2023 yılının ilk altı ayında bu ürüne yönelik şikayetler yüzde 1.415 arttı. Öte yandan bilgisayar bileşenleri ve dahili donanım markalarına yönelik şikayetlerde yüzde 474 artış yaşandı. Beyaz eşya yetkili servis şikayetlerinde yüzde 322 artış oldu.
EN ÇOK ŞİKAYET E-TİCARET’E
231 bin 235 şikayet ile e-ticaret sektörü 2023 yılının ilk altı ayında en çok şikayet alan sektör oldu. E-ticareti 212 bin 677 şikayet ile finans sektörü izledi. İnternet platformları (160 bin 703), iletişim (152 bin 919) ve kargo (138 bin 416) sektörleri ilk altı ayda Türkiye’de en çok şikayet edilen sektörler olarak öne çıktı.
‘KARGOMLA GELMEYİN’ ŞİKAYETLERİ EN YÜKSEKTE
2023 yılının ilk altı ayında en çok şikayet edilen e-ticaret ile ilgili olarak kullanıcıların incelemeyi bekledikleri ilk konu kargonun gecikmesi, kaybolması veya başkasına teslim edilmesi oldu. Hatalı, kusurlu veya yanlış iş göndermek ikinci sırada yer alırken, görseldeki eserin fotoğrafları yanıltıcı ve görseldeki eserden daha düşük kalitede bir iş göndermek ise üçüncü sırada yer aldı. Sitelerin müşteri hizmetlerinin analiz odaklı olmaması ve ürünün ‘stokta yok’ bahanesiyle sipariş verildikten sonra iptal edilerek yüksek fiyattan yeniden satılması öne çıkan diğer şikayetler olarak yansıdı.
FİNANS BÖLÜMÜNDE EN ÇOK ŞİKAYET: UYGULANAN SİCİL AFFİ
Finans sektörüyle ilgili en çok şikayet sicil affının uygulanmamasından geldi. Haksız yere kredi notunun düşürülmesi, kredi notunun yanlış hesaplanması, finans kuruluşlarının isimleri kullanılarak yapılan aramalarda kişisel bilgilere ulaşılması ve bu zafiyetin engellenmemesi öne çıkan diğer konulardı. Para transferlerinin uzun sürmesi ya da hesaba geçmemesi de analiz bekleyen bir başka bahis olarak yansıdı.
EN BÜYÜK SORUN ‘GİRİŞ YAPAMAM’
İnternet platformlarında en çok analiz bekleyen konu, web sitelerinde oturum açma ve oturum açma sorunları ile ilgiliydi. Belirtilen şifreyi kabul etmeyen veya şifreyi sıfırlayan siteler 2. sırada yer aldı. Bu sektörle ilgili diğer şikayetler ise şöyle sıralandı:
“Güvenlik sorusuna doğru cevap verilmesine rağmen hata veriyor, üyeliğin dondurulmasında ve silinmesinde sorunlar, ücretli üyeliklerde iade sorunları veya üyelik iptallerinde sorun çıkıyor.”
EN ÇOK ŞİKAYET İSTANBUL’DAN
Açıklanan bilgilere göre, 2023’ün ilk altı ayında şikayet yoğunluğunun nüfus ortalamasına göre binde 1,1 ile en az olduğu il Hakkari oldu. Hakkari’yi sırasıyla Muş, Adıyaman ve Ağrı izledi. Şikayete ilişkin bilgilere göre, İstanbul bin kişi başına 35,6 şikayet yoğunluğuyla Türkiye’de en çok şikayet edilen il oldu. İstanbul’dan sonra Şikayetvar’a en çok şikayet yazan iller Antalya, Ankara, İzmir ve Bayburt oldu.
YILIN İLK YARISINDA FİYAT ARTIŞI ÇOK KONUŞULDU
Öte yandan Türkiye genelinde fiyat artışlarıyla ilgili şikayetler arttı. Konut sakinlerinin kanunla belirlenen oranın üzerinde yüksek ve durdurulamayan kira talepleri, temel gıda ürünlerine (et, süt, yumurta, ekmek vb.) yapılan zamlar, akaryakıttaki artış ve buna bağlı olarak artan satışların yarattığı mağduriyetler, otomotiv branşındaki artışlardan dolayı alım satımın yapılamaması, özel okul ve hastane fiyatlarındaki artışlar tüketiciler tarafından sıklıkla dile getirildi.
Yılın ilk yarısında platforma gelen şikayetlerden bazıları şu şekilde:
“1 adet fön sipariş ettim kargoyu teslim alan ben olmadığım için bir arkadaş teslim aldı ve kargodan fön yerine tahta bir kalas çıktı. Streçlenerek kapatılan ürün kusurlu çıktı. Bu durumdan çok şikayetçiyim. Umarım çözülür.”
“Simitten şikayetçiyim. Çok pahalı canım, ‘Bak sen fakirin gözbebeğisin. Sen zalimin diyarında mazluma sahip çıkan yiğitsin, bu senin gençliğine yakışmaz’ dedim. Sonunda fakire sırt çevirdi, zalimin cebini doldurdu.”
“Size Hindistan’dan yazıyorum. Çünkü benim konumum Hindistan’da görünüyor. Sizin sayenizde yurtdışına çıkabildim. YouTube’da Hint kanalları, Hint dizileri. Arada fark vardı ama bu beni endişelendiriyor. Sanırım IP’de bir sorun oluştu. Birçok uygulamaya giremiyorum.”
“Değerli zincir market ailesi, Tavuklarınız greve mi gitti? Yoksa yumurtadan mı çıktılar da geçen hafta 29.5 lira olan yumurta bu hafta 32.5 lira oldu? Yoksa tavuklar ‘Haftada düzenli zam yapmazsanız yumurtlamayız’ mı dediler?’ Kısaca milleti sömürdüğünüz için teşekkür ederim.”